
Consumentenpoll: 70% verkiest papieren boek boven e-book
Bijna 70% van de consumenten leest liever een papieren boek dan een e-book. Dat is één van de uitkomsten van een korte peiling door het Informatiecentrum Papier & Karton (IPK) onder 250 respondenten in juni 2025. De resultaten geven een indicatief beeld en zijn niet bedoeld als wetenschappelijk onderzoek, zo wordt erbij gemeld.
Het IPK liet een poll uitvoeren om de gevoelsmatige perceptie van consumenten ten aanzien van papier en karton te peilen. De resultaten van deze korte enquête onder 250 respondenten laten zien dat er gevoelsmatig een voorkeur is voor papier en karton boven alternatieven als plastic en digitale mediavarianten, stelt IPK in een persbericht:
- 64,5% kiest gevoelsmatig liever voor recyclebaar karton dan voor herbruikbaar plastic. Deze voorkeur is opvallend stabiel over de verschillende geslachten en met name sterk bij de leeftijdsgroep 60-69 jaar (75,6%) en 30-39 jaar (72,4%).
- 69,7% geeft aan liever een gedrukt boek te lezen dan een e-boek. Deze voorkeur is het sterkst onder mensen van 30-39 jaar (86,2%).
‘Papier resoneert’
Het complete onderzoeksverslag is hier te downloaden. ‘Deze uitkomsten bevestigen dat papier en karton als duurzaam worden gewaardeerd en tegelijk ook op emotioneel en zintuiglijk niveau sterk resoneren. De voorkeur voor papier en karton biedt waardevolle handvatten voor communicatie waarin naast duurzaamheid óók beleving en cognitieve meerwaarde centraal staan’, stelt de belangenorganisatie.
Beter tekstbegrip
IPK verwijst op haar website naar meerdere onderzoeken waaruit blijkt dat lezen en schrijven vanaf papier leidt tot beter tekstbegrip, concentratie en hersenontwikkeling. Door die gevoelsmatige én bewezen voordelen expliciet te maken, kan de grafische sector zich krachtig onderscheiden in een markt die digitaliseert en tegelijk verduurzaming verlangt, zo stelt het IPK.
Disclaimer
De korte peiling is uitgevoerd onder 250 respondenten in juni 2025 en bevat twee vragen die gericht zijn op gevoelsmatige voorkeuren. De resultaten geven dus een indicatief beeld. Uiteraard spelen in de praktijk meer factoren een rol bij materiaalkeuze en duurzaamheid, zoals producttype, gebruiksfrequentie en toepassingsgebied.
Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox