Abonneren  Inloggen

War Child lanceert eerste bushokje met ingebouwde doneerzuil

2 juni 2025

War Child lanceerde 28 mei in hartje Amsterdam een primeur: een bushokje waarin je direct kunt doneren aan kinderen in oorlog. Gewoon met één druk op de knop, via een geïntegreerd betaalapparaat. In het bushokje zijn digitaal en print-adverteren overigens samengebracht.

De opvallende installatie is het resultaat van een unieke samenwerking tussen War Child, NOA Collective, O2H Creative Solutions en buitenreclamepartner JCDecaux. De campagne wordt versterkt via social media, opbouwvideo's en een oproep tot delen en doneren. De campagne draagt de krachtige naam “Elk kind telt” en het bushokje, dat hier onderdeel van uitmaakt, is nog te zien tot en met dinsdag 3 juni.

Midden op het Rembrandtplein roept War Child voorbijgangers op tot directe actie. Want in een tijd waarin conflicten wereldwijd toenemen, is hulp harder nodig dan ooit. Met het innovatieve bushokje maakt War Child doneren letterlijk laagdrempelig: stilstaan is geen optie meer. Doneren kan snel, zichtbaar en effectief. Je houdt slechts je betaalkaart voor de zuil,en een vast (niet te veranderen) giftbedrag van 5 euro wordt afgeschreven. ‘We wilden de kracht van publieke ruimte inzetten om iets concreets te doen voor kinderen in oorlog. Niet scrollen, niet wachten, maar geven’, aldus Ernst Suur, directeur van War Child.

Een boodschap in print met inhoud, op de achterkant van het bushokje.

Print & Digitaal

De betaalzuil maakt onderdeel uit van een digitale abri, terwijl over de breedte van het bushokje tevens een grote print abri is aangebracht met daarop een QR-code die leidt naar meer informatie en een betaalomgeving.

Over War Child

War Child zet zich wereldwijd in voor kinderen in conflictgebieden. Met psychosociale hulp, onderwijs en bescherming biedt de organisatie hen de kans op een betere toekomst. De opbrengst van deze actie gaat direct naar noodhulp en structurele programma’s in onder andere Gaza, Soedan en Oekraïne.



Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox