Design-to-Print: Bernd Zipper over de strijd van Adobe tegen Canva
Begonnen als een kleine ontwerptool, is Canva uitgegroeid tot een platform dat Adobe het vuur aan de schenen legt, en dat op Drupa een samenwerking met HP bekend maakte. Adobe volgt nu dit voorbeeld en biedt binnen Adobe Express de mogelijkheid om direct printproducten te bestellen. Online Print-expert Bernd Zipper duidt de ontwikkelingen op zijn platform beyondprint.de. Hieronder een ruime samenvatting.
Dit voorjaar nam Canva Serif over, de Britse ontwikkelaar achter de Affinity-creatieve programma's. Daarna volgde op Drupa het volgende grote nieuws, de samenwerking met HP. Deze zou de in Canva geïntegreerde "Design-to-Print-dienst" versterken. Zo kunnen de ruim 185 miljoen gebruikers gemakkelijker drukwerk ontwerpen en direct bestellen zonder de Canva-applicatie te verlaten. Door de deal tussen Canva en HP zullen vooral drukkerijen met HP-machines - zowel vellen-, rollen- of grootformaatdruk - profiteren van de in Canva ontworpen drukopdrachten, zo voegt Zipper toe.
Adobe zat natuurlijk niet stil. In 2022 werd de oplossing "Spark" al omgevormd tot "Adobe Express". Dat ondersteunt vooral content-creators bij het maken van hun social media-posts, zoals Canva dat ook doet. Bovendien biedt Adobe door de integratie van zijn generatieve AI, Firefly, in Adobe Express allerlei slimme functies waarmee afbeeldingen, sjablonen of teksteffecten kunnen worden gegenereerd op basis van prompts (AI-opdrachten).
Nu ook integratie van drukcapaciteit in Adobe Express
In juli 2024 kwam de volgende uitbreiding, die gezien het tempo van Canva bijna te verwachten was: Adobe integreert drukcapaciteit in Adobe Express. Of beter gezegd, via add-ons kunnen gebruikers van de tool drukwerk creëren op basis van geschikte sjablonen en direct de drukopdracht plaatsen. Deze add-ons zijn (en worden), zoals de ontwikkelaar uitlegt, door partners gemaakt en kunnen via een add-on-marktplaats worden aangeschaft. Tot deze partners behoren onder andere drukkerijen, en Adobe is nu bezig om een uitgebreid, wereldwijd partnernetwerk op te bouwen. ‘We hebben een open ecosysteem-drukstrategie ontwikkeld om onze klanten en partners het beste van alle werelden te bieden’, stelt Aubrey Cattell, Vice President Developer Platform en Partner Ecosystem, in een Adobe-persbericht.
Zazzle helpt bij ontwikkeling nieuwe printfunctie
Gebruikers kunnen binnen dit open ecosysteem eenvoudig printproducten ontwerpen, die vervolgens door een mondiaal netwerk van aangesloten printpartners worden geproduceerd en geleverd. Deze dienstverleners kunnen niet alleen add-ons voor Adobe Express ontwikkelen en als productiepartners beschikbaar zijn, maar andersom ook Adobe Express-functies in hun eigen websites integreren.
Voor de implementatie van de nieuwe printfunctie werkt Adobe samen met Zazzle, een online marktplaats voor gepersonaliseerde producten. Zazzle neemt de productie, facturering en verzending van de drukproducten voor zijn rekening.
Nieuwe printfunctie werkt nog niet volledig
Daarnaast zal er geleidelijk een ecosysteem ontstaan met andere partners, zoals het kunst- en on demand platform Pixels.com, en allerlei denkbare software-integrators. Deze partners kunnen volgens Zipper wellicht profiteren van het bereik van de Adobe Express-oplossing. Volgens Adobe is het al mogelijk om onder meer posters, kaarten, flyers, en T-shirts te ontwerpen via de nieuwe printfunctie. Nieuwe producten worden geleidelijk toegevoegd. Dat geldt echter alleen voor de Amerikaanse markt, want de verzending van de via deze functie gemaakte printproducten wordt alleen in de Verenigde Staten ondersteund. Ook is de functie vooralsnog alleen op de desktopversie van Adobe Express beschikbaar.
Design-to-print: gaat Adobe achterstand inhalen?
Bernd Zipper - de bekende internationale online print expert - stelt dat Adobe hoe dan ook een behoorlijke achterstand op Canva heeft in te halen, voor wat betreft de design-to-printservice. Het snel opbouwen van een krachtig partnernetwerk is dus essentieel. Daarbij zijn de eisen die Adobe als een corporate wereldspeler aan de partners stelt, van groot belang. Zipper waarschuwt dat alleen een partnerschap onder eerlijke voorwaarden zowel Adobe als de print- en andere partners op langere termijn iets kan opleveren.
‘Lachwekkende slingerkoers’
Tot slot meldt hij dat ‘de slingerkoers van Adobe een lachwekkende vertoning begint te worden’: ‘Eerst wordt print dood verklaard, en nauwelijks zes maanden later wordt er weer op print ingezet. Of het echt een goede zet is om nu een concurrentiestrijd op het gebied van online drukwerk te beginnen, zal moeten blijken. Ik denk dat Adobe er beter aan zou doen om de "oude rotten in eigen huis” te raadplegen en een eigen antwoord, een eigen strategie te vinden met de bestaande gebruikers van de Adobe-toepassingen, die maandelijks hun abonnement betalen.’
Bron: https://www.beyond-print.de/markt-adobe-arbeitet-am-aufbau-eines-druckerei-partnernetzwerkes/
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief