Meer Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie verkocht tijdens Boekenweek
Tijdens de afgelopen Boekenweek zijn 10% meer Nederlandstalige boeken verkocht in de categorie fictie en literaire non-fictie dan tijdens de Boekenweek 2023, dat meldt CPNB. De stijging is met 12% het grootst bij de fysieke boekwinkels. Online werden 7% meer van dit type Nederlandstalige boeken verkocht.
De gemiddelde weekafzet van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie lag tijdens de Boekenweek 15% hoger dan tijdens een gemiddelde week in de afgelopen 12 maanden. Afgelopen januari rapporteerde KVB Boekwerk nog dat de afzet van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie een dalende trend vertoonde.
‘Meer mensen de boekhandel in’
Eveline Aendekerk, directeur CPNB: ‘Ik ben blij met de flinke afzetstijging van Nederlandstalige fictie en literaire non-fictie. Dit is precies waarom we de Boekenweek organiseren! Juist dit type Nederlandstalige boeken heeft een boost als deze nodig en moet profiteren van de campagne. We blikken dan ook terug op een geslaagde Boekenweek. De lange rijen voor de schrijversoptredens van onder meer de familie Chabot vielen op, maar ook de opmars van Nederlandse literatuur in De Bestseller 60. Het is mooi om te zien hoe we als collectief boekenvak de kracht van de Boekenweek dit jaar hebben versterkt met extra partners, door media-inkoop op elkaar af te stemmen en door meer ‘stopkracht’ aan de campagne toe te voegen. Met vereende kracht hebben we zo meer mensen de boekhandel in weten te trekken.’
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief