Medewerkers voor wie de mobiel heilig is
FESPA Nederland organiseerde bij het Nimeto in Utrecht een kennisbijeenkomst voor een dertigtal FESPA Industry Innovators. PRINTmatters besteedt in de net verschenen editie aandacht aan dit event dat als thema had: ‘Young professionals - de toekomst van onze industrie’.
Om de huidige generatie jongeren beter te kunnen begrijpen, vertelden Yvonne van Sark van Young Works en twee studenten van de sign-opleiding aan het Nimeto over Generatie Z en wat hen drijft. Aanwezigen werden uitgedaagd mee te denken over hoe de industrie aantrekkelijk gemaakt kan worden voor jonge medewerkers. Van Sark deed veel onderzoek naar wat jongeren, geboren tussen 2001 en 2015, oftewel de GenZ, beweegt. Ook is ze auteur van de boekenreeks binnenstebuiten met titels als Motivatie, Puberbrein en Talent. Daarin beschrijft ze hoe jongeren zich ontwikkelen en daarna betrokken medewerkers kunnen worden.
GenZ, de digital natives
GenZ, ook wel de ‘digital natives’ genoemd, is geboren in een digitale wereld, waardoor ze ook met de hele wereld verbonden zijn. De mobiel is heilig en onmisbaar. Ze groeien op in een zelf ingerichte en maakbare wereld. Een wereld waar alles instant beschikbaar en iedereen gelijk bereikbaar is. Daardoor zijn ze ongeduldig (direct response) en zijn ze continue opzoek naar (diepgaand) sociaal contact, want digitaal is het vaak oppervlakkig. Het toekomstbeeld, dat alles mogelijk is als je iets echt wilt, geeft veel prestatiedruk. Hun drive voor erkenning, dus wat ze willen doen of willen bereiken, geeft ze veel stress.
Crisis en polarisatie
GenZ groeit op een tijd van crises (internetbubble, bankensector, corona, klimaat, woningen) en toenemende polarisatie (groter wordende maatschappelijke tegenstellingen), dat maakt hen woke (alert voor ongelijkheid en cultuurverschillen) en mondig (#metoo, #blacklivesmatter, #genderneutraal). En dit zorgt ervoor dat ze graag onderhandelen en gelijkwaardig willen worden behandeld. In het artikel lees je o.a. hoe je daar als werkgever en oudere collega’s rekening mee kunt houden.
Wil je deze PRINTmatters-editie thuis ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nazending.