Vogelaar doet meer dan verzenden
In de grafimediawereld kennen we Vogelaar in IJsselstein veelal onder de oude naam Vogelaar Verzenders. Nog steeds is verzenden core-business, maar het familiebedrijf verandert door te vernieuwen. Fulfilment en online promotionele acties maken nu 60% uit van de business.
‘Klanten vinden het makkelijk als ze op één adres terecht kunnen om hun communicatiewensen te laten uitvoeren’, zegt directeur/eigenaar Mark Bonenkamp van Vogelaar over de uitbreiding van diensten. PRINTmatters bezocht de onderneming in augustus en sprak met Mark en zijn dochter Lieselore, die de verantwoordelijkheid heeft voor de marketing van de 55 man tellende onderneming. De ruim 50 jaar actieve onderneming veranderde van offline verzender naar een crossmediale verzender en ontvanger.
Fulfilment voor 102 webshops
Wat ruim 50 jaar terug begon in een schuur met toevoegen van promotionele acties aan pakken zeep, groeide uit tot een groot bedrijf met 3 activiteiten. Bonenkamp: ‘Onze activiteiten, bandeer, seal, direct mail, zijn bekend bij veel kleine en grote ondernemingen. Ook drukkerijen in Nederland kennen ons, zeker voor adresseren, sealen en ter post bezorgen van bijvoorbeeld magazines. Als het echt druk is gaan er op één dag 500.000 poststukken uit. In drukke tijden loopt het personeelsbestand wel eens op tot boven de 100.’
De tweede activiteit is fulfilment en goed voor 40% van de omzet. ‘We hebben voor 102 webshops spullen op voorraad. Via API-koppelingen als Shopify, Woo-commerce en Magento staan we in verbinding met onze klanten. Zodra er iets in een webshop van een klant besteld wordt, versturen wij de producten.’ Bonenkamp geeft wat voorbeelden. ‘Dat gaat van koffiemachine-onderhoudsproducten tot zwemdiploma’s en producten van uitgevers. Het gaat bij ons minder om de bulkhoeveelheden. Het zijn meer de producten zoals zwemdiploma’s die registratie vereisen en waarbij er unieke nummers op geprint moeten worden.’
Digitale opvolging
De derde activiteit grijpt nog dieper in de digitale communicatie van de klant in en maakt nu al 20% uit van de omzet. ‘Die derde tak van sport noemen wij promotionele acties. Dat is de ‘cross’ tussen off- en online. Voor merken als De’Longhi, Kenwood en Braun, Juizz en Menicon, maken wij voor aankoop-opvolging de digitale servicesystemen voor promotionele acties, waaronder landingspagina’s. Die knowhow hebben we in huis.’
Bonenkamp geeft een voorbeeld. ‘Wanneer je een bakfiets bij Juizz bestelde ontving je een cadeaukaart voor een gratis dagje uit ter waarde van 150 euro. Wij verzorgden de actiepagina, het controlesysteem, en verstuurden de cadeaukaarten inclusief een bijgevoegde kaart. Uiteraard maakten we de cadeaukaarten en bijgevoegde kaart zelf.’
Koffie van De’Longhi
‘Of stel jij koopt een koffiemachine van De’Longhi. Dan ga je naar hun actiepagina, je geeft je gegevens en je uploadt je kassabon met foto van de uitgeknipte barcode op de verpakking. Die actiepagina hebben wij gemaakt. Wij verzorgen de landingspagina en de ‘achterkant’ van die promotionele klantenservice. Wij keuren goed, of keuren af, en zorgen voor communicatie met mailtjes als “Bedankt voor je aanmelding. Hij is voorlopig goedgekeurd”, etc. Vervolgens zorgen we ervoor dat de klant van De’Longhi het promotionele product ontvangt waar hij door de aankoop recht op heeft.’
Campagne-uitkomsten
‘Bij die promotionele acties gaat het om honderdduizenden registraties per jaar’, aldus Lieselore. ‘Een belangrijk aspect bij die promotionele acties is de rapportage. Doordat wij alles geautomatiseerd bijhouden leveren we rapportages aan klanten over campagne-uitkomsten. Zo kunnen de marketeers elke dag precies zien wat de stand van zaken is, qua aantallen, via welke winkels producten zijn aangekocht en bijvoorbeeld waar klanten voor kiezen: een refund of een giftbox. Ook kun je goed meten wat het effect is van aanpassingen in promoties, zoals verandering in tekst, beeld en aanbod.’
Papier geliefder maken
Mark Bonenkamp kaart na alle info over de nieuwe, veelal digitale diensten nog een voor grafimedia-ondernemers belangrijk onderwerp aan: de postmarkt. ‘Er gebeurt veel in de markt en we moeten ons gezamenlijk sterk maken om post toegankelijk te houden. Ik ben actief als voorzitter van Postfilter, voorzitter van de postcommissie van het KVGO en zit in de postcommissie van het DDMA. In beide commissies zijn we actief om het papieren product meer geliefd en bekend te krijgen. We werken daarbij ook samen met PostNL om daar meer belevenis in te krijgen. Dat is hard nodig, want de gemiddelde marketeer denkt alleen maar in online en nauwelijks nog aan papier. En dat terwijl de return on investment bij bijvoorbeeld direct- mail-acties vaak hoger is.’
Tekst: Robbert Delfos | Fotografie: Pim Ras
Mark Bonenkamp, directeur/eigenaar van Vogelaar en zijn dochter Lieselore, die de verantwoordelijkheid heeft voor de marketing van de 50 medewerkers tellende onderneming.