Abonneren  Inloggen

3 Vragen aan: Izo Hoytink van Probook

3 januari 2023

In deze rubriek vertelt een expert uit de grafimedia-branche aan de hand van drie vragen meer over het vak. Dit keer: drie vragen aan Izo Hoytink van Probook.

Wat is het meest bijzondere dat je onlangs hebt gemaakt of gezien op grafisch gebied?

‘Het meest bijzondere wat wij kort geleden gemaakt hebben was een set van drie jubileumboeken. In een hele kleine oplage van tien stuks, maar wel gemaakt zoals mensen zich een boek voorstellen: hard gebonden boeken met linnen band, foliedruk erop, ronde rug, dus echt een prachtig bewaarstuk. Het mooie daarvan is dat dat kan tegenwoordig, zoiets in een hele kleine oplage maken. Vroeger kon dat eigenlijk niet, was het onbetaalbaar omdat het allemaal met technieken gedaan moest worden met hoge opstartkosten, waardoor het veel te duur zou zijn. En nu kunnen dit soort bijzondere producties in een hele kleine oplage gemaakt worden en heb je voor een redelijke prijs echt iets fraais dat langdurig waarde heeft. We zien dat mensen boeken steeds meer gaan waarderen. Vooral mooiere boeken, met linnen of met kunstleer gebonden. Wellicht omdat mensen de hele dag al achter een scherm zitten, waarderen ze juist dat soort boeken meer en worden ze daar weer enthousiast van.’

Van welke ontwikkeling in de grafimedia verwacht jij veel in de toekomst?

‘Ik verwacht veel van de ontwikkeling van inkjet. Zeker in ons vakgebied boeken geeft inkjet nog meer dan nu de mogelijkheid om op een heel betaalbare manier veel kleur toe te passen in kleine oplages. Inkjet was een aantal jaren kwalitatief veel slechter, maar we zien dat de kwaliteit bij de diverse fabrikanten hard omhoog gaat en zelfs de kwaliteit van offset evenaart. En daarmee wordt het ineens een heel goed alternatief, tegen een goede prijs ook weer. Dat zie ik als als een mooie ontwikkeling.’

Waar ben je trots op binnen je bedrijf?

‘Mijn compagnon Peter Lagerweij en ik zijn enorm trots op onze collega's, op onze medewerkers. We hebben in het afgelopen jaar de ontwikkeling doorgemaakt van een heel kleine binderij, waar we alleen maar oplages van een tot vijf exemplaren maakten, naar een bedrijf waar we oplages tot 500 produceren. Dat betekent dat we flinke investeringen hebben gedaan in machines en mensen. En dat zowel de mensen die er al waren aan het begin van het jaar als die erbij gekomen zijn een enorme prestatie hebben geleverd door zich al die nieuwe technieken eigen te maken. Daar zijn we super trots op.’


Geen nieuw missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters