Abonneren  Inloggen

Grafische Gazelle in Gorinchem

31 oktober 2022

Vijf jaar terug begon Jos Notenboom (38) voor zichzelf als zelfstandig printmanager. Nu telt zijn bedrijf vier man, tikt het dit jaar bijna 3 miljoen omzet aan en kreeg het de benaming FD Gazelle 2021 vanwege de ononderbroken jaarlijkse omzetgroei van minimaal 20%. Notenboom: ‘En ook dit jaar zijn we meer dan 20% gegroeid’

En dan wandel je door hartje Gorinchem naar printmanagementbureau Printhuys. Een leuk kantoor op de begane grond achter winkelruiten op een inspirerende locatie, vlak naast een originele vestingwal, waarachter de Waal overgaat in de Boven-Merwede. De ANWB verkoos deze plaats in 2021 zelfs tot dé vestingstad van Nederland. Voor de liefhebbers: Gorinchem was een belangrijke vesting in de Oude en de Nieuwe Hollandse Waterlinie, de grootste die nog helemaal intact is. De vestingwallen lopen helemaal rond en geven prachtige uitzichten over de rivieren.

Waarom op deze plek?

‘Ik kom uit Gorinchem en heb het altijd als prettig ervaren om in de binnenstad te werken. Ik hou van die sfeer. Je loopt zo even de stad in voor een broodje of (bedrijfs)lunch en hierachter zit je gelijk aan het water. Ik heb een hond en dus loop ik vaak tussen de middag een rondje. Het is een fijne manier om te werken en mensen die langskomen reageren ook altijd enthousiast.’

Ben je van opleiding af al grafisch bezig?

‘Ik ben begonnen aan opleiding Pabo, wilde al snel iets anders, had vervolgens een kleine diversiteit aan bijbaantjes om uiteindelijk als accountmanager binnen/buitendienst te mogen werken voor een middelgrote Huis Aan Huis uitgeverij die verbonden was aan een drukkerij waar de interesse voor papier en het grafische werd getriggerd.’

Ben je daarna voor jezelf gestart?

‘Nee, nadat ik doorgroeide tot accountmanager stapte ik over naar een drukkerij met zusterbedrijf gericht op de sierteeltmarkt. Denk daarbij aan alles op gebied van verpakkingsdrukwerk wat bij planten wordt gestoken en/of verpakt. Daarna heb ik nog 5 jaar gewerkt bij een intermediair. Zodoende heb ik mogen ervaren en geleerd hoe de grafische- en printmanagementwereld in elkaar steekt en verbreedde het mijn horizon.’

Hannie Blom en Jos Notenboom aan het werk in het leuke kantoor in Gorinchem

En nu vier je het 5-jarige jubileum van je eigen bedrijf Printhuys.

‘Ja, 5 jaar terug, 07-07-2017, een mooie startdatum. In mijn eentje en was blij dat ik mijn eigen belegde boterham verdiende. In het eerste jaar nam de groei al sterk toe en besloot ik de stap te maken met personeel. Ik had toen, en nu nog steeds, niet de wens om een heel groot bedrijf te worden. Mijn kracht zit vooral in het uitvoerende werk, dienstverlenende service en constante bereikbaarheid voor klanten. Ik ben daarom ook heel blij met mijn collega’s waaronder Hannie Blom en Hubert van Munster, beide ervaren grafici met dezelfde drive en serviceniveau voor onze klanten.’

Dit voorjaar werd Printhuys benoemd tot FD Gazelle 2021. Zo’n nominatie is een stap in de competitie naar Awards die Het Financieel Dagblad (onderdeel van FD Mediagroep) uitreikt aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland, verdeeld over 4 regio’s. In dit geval ging het om de regio West in de categorie kleine bedrijven; tot 2 miljoen omzet. Het belangrijkste criterium is dat de onderneming een ononderbroken jaarlijkse omzetgroei van minimaal 20% realiseert over een periode van drie jaar. Hierbij ging het om de jaren 2018-2020.

Ik zag dat jullie benoemd zijn tot FD Gazelle 2021. Gefeliciteerd, vertel er eens iets over.

Het Financieel Dagblad reikt elk jaar de FD Gazelle uit. Je moet minimaal 3 jaar een bedrijf hebben en ononderbroken 3 jaar minimaal 20% omzetgroei maken. Men kijk ook inhoudelijk naar je bedrijf; aantal mensen vs marge en je moet daarom ook je cijfers prijsgeven. En in de categorie ‘klein’ zijn we uitgeroepen tot een van de snelst groeiende bedrijven.’

Waar komt die groei vandaan?

‘Dat zit ‘m in de combinatie van het grote netwerk dat ik al zelf al opbouwde en wij nu samen als team verder uitbouwen, de gunfactor en het feit dat we een klein en daarmee flexibel bedrijf zijn. Het gaat bij ons allemaal laagdrempelig, informeel zonder opstart- en projectkosten en niet om grote contracten waarin alles tot in details is vastgelegd aan zowel klant- als leverancierszijde. We groeien dankzij via-via, de bekende mond tot mondreclame en opgebouwde klantrelaties.’

Kan je iets vertellen over jullie ‘print’pakket?

‘We hebben ruim 300 (B2B) klanten door heel Nederland, waarvan er een aantal 1 x per jaar iets bestelt tot klanten die vrijwel dagelijks bestellen. Qua omzet komt 60% uit opdrachten voort vanuit de Retail, 20% via reclamebureaus en ca. 15% is sierteelt gerelateerd. Binnen dat laatste segment hebben we ook een groeiend aantal klanten, kwekers, in andere Europese landen. Er komen nog altijd klanten bij, maar de grootste groei zit in het pakket dat we voor bestaande klanten mogen verzorgen. We zijn dan ook trots om te mogen werken voor klanten zoals onder andere; Primera, Shoeby, Dr. Oetker, Jeugdfonds Sport & Cultuur en Ajax Foundation. Leuk is ook de groei in service rondom winkelpanden, naast het verzorgen van een diversiteit aan POS-materiaal en displays in allerlei materiaalsoorten zit er ook groei in signing.’

Portret van JJos Notenboom van het Printhuys in Gorinchem
Foto ; Pim Ras

Groeien daarmee ook de fulfilment-activiteiten?

‘Ja, zeker in Retail betekent dat ook een toename in fulfilment; orders laten drukken, verzamelen en als pakket op het juiste moment afleveren. Voor Basic Fit mochten we in de Corona-periode zelfs 70.000 goodie bag-rugzakken afvullen en verzenden naar diverse landen met soms meer dan 10 artikelen, waarvan een deel van print was voorzien. Dat was een vriendelijke Europese compensatie-actie, omdat in de eerste lockdown de sportscholen dicht moesten.’

Produceren jullie ook iets zelf, bijvoorbeeld vormgeving?

‘Onze kern is printmanagement. Ook vormgeving kopen we extern in. We helpen klanten door onze grafische expertise te koppelen aan een netwerk van specialistische leveranciers.’

Waarom gaan opdrachtgevers niet rechtstreeks naar de leverancier?

‘Ik zie 2 redenen. Vroeger had je bij grotere bedrijven echte drukwerkinkopers. Die functies zijn nu als onderdeel in marketingfuncties verweven. De grafische kennis neemt daarmee af. Jonge mensen zijn wel bekend met online-drukkers, maar de mogelijkheden tot full-service zijn beperkt evenals de knowhow. Dat geeft ons de kans om te ontzorgen. De tweede reden is het gemak van 1 adres. Voor de klant en/of marketeer is het fijn als men zijn/ haar vragen en/of bestellingen in 1 keer kwijt kan bij 1 partij. Het kan daarbij gaan om een divers pakket van onder meer makelaarsborden, flyers, brochures, verpakkingen, displays, premiums, raamstickers en vlaggen. Als je dat dan per product moet uitzoeken en vergelijken kost dat veel tijd en men heeft te maken met allerlei technische aspecten waarop het fout kan gaan en zich af kan vragen of men wel de juiste prijs heeft. Dan is onze service met één aanspreekpunt welkom. Qua timings is het vandaag de dag vrijwel altijd ad hoc. Je hebt niet altijd dagen of weken de tijd. We denken dan ook in oplossingen, omdat we eigenlijk geen nee zeggen.’

Is de relatie met leveranciers belangrijk of gaat het om shoppen?

‘We bouwden in de jaren een vaste schil van leveranciers op. Eigenlijk zijn zij het belangrijkste om onze dienst te kunnen waarmaken. Snel schakelen, goede kwaliteit, marktconforme prijsstelling en hoge (lever)betrouwbaarheid, afspraak = afspraak.’

Hebben jullie last van de papierschaarste?

‘We hebben er wel last van (gehad). Af en toe moeten we kijken of een ander, dan de eerst aangewezen drukker, de gewenste papierspecificaties op voorraad heeft. Maar vrijwel alle prijzen zijn gestegen. In het begin, zomer 2021, keek men nog raar op, maar iedereen volgt het nieuws en ziet deze actuele realiteit in alle marktsegmenten. Sommige klanten bestellen minder of stellen projecten uit. Als het product echt nodig is, bestelt de klant en accepteert dat de markt een hogere prijs vraagt.’

Hoe zie jij de toekomst van print?

‘De markt is altijd in ontwikkeling, maar er blijft behoefte aan print en ik zie geen wereld zonder print. Onze klanten blijkbaar ook niet gezien de mooie groei dit jaar!’

Printhuys verzorgt naast al het werk voor retailers ook dit soort grafische hoogstandjes. Deze productie Ongelijkheid voor Oxfam Novib op A5 formaat bevat een aantal bijzondere grafische aspecten. Het heeft 2 voorkanten en daarmee staat het binnenwerk van de ene helft 180 graden gedraaid ten opzichte van de andere helft. Het omslag is in zeefdruk op 2 mm grijsbord aangebracht. Het geheel is garengenaaid gebrocheerd zonder rugstrook (met blote rug, soms ook wel ´open rug´ genoemd) in koudlijm gelijmd, de afsnede van de grijsbordplatten aan voor- en achterzijde ligt gelijk aan die van het binnenwerk. Het garen bestaat uit de 2 kleuren; groen en oranje, passend bij de op de omslag en schutbladen toegepaste pms- kleuren.

Dit artikel verscheen eerder in PRINTmatters 6 2022. Ook het PRINTmatters Magazine in de bus?

Neem een abonnement