Abonneren  Inloggen

BrinkOmega en KlaverOmega: groei, ondanks corona

26 april 2022

Voor Remco de Klaver, eigenaar van nabewerkings- en dm-specialist BrinkOmega en fulfilmentbedrijf KlaverOmega, was het eerste coronajaar aanleiding om zijn activiteiten tegen het licht te houden. Hij zette een stip op de horizon en gooide de vaart er in. Het gevolg van geloof in de keuzes en bijkomende investeringen inspireert personeel en klanten. ‘Ze kijken naar je.’

Remco Klaver Brink Omega
Foto ; Pim Ras
Remco de Klaver, eigenaar van Brink Omega en KlaverOmega: ‘Bijzonder drukwerk wordt steeds waardevoller. Elk product moet een cadeautje zijn. Vandaar dat we flink investeren in complexe nabewerking.’ Foto: Pim Ras

Grafisch vakmanschap kan vorm krijgen in een strak geautomatiseerde productielocatie, maar net zo goed in een groep vakkrachten die specialistische modulaire productiemiddelen vaak per klus op elkaar aansluiten. Dat laatste is het geval bij BrinkOmega in Houten. De diversiteit in nabewerkingsmogelijkheden voor allerlei soorten afwijkende drukwerkproducties, waaronder veel direct mail drukwerk is enorm. Van bijsluiters en ingenieus gestanste en geplakte direct mail uitvoeringen tot prachtige mini-, maar wel gelijmde, brochures voorzien van perforatiegaatje en hangkoordje.

Vol gas

Nu naar Remco de Klaver. Ook hij moest even afremmen en nadenken toen corona in 2020 voor een enorme afname in orders zorgde. Om vervolgens het pedaal diep in te trappen en zo vol gas de toekomst in de koersen. Hij was eigenaar van BrinkOmegaVanPoecke -dat gespecialiseerd is in speciale nabewerking en direct mail- en mede-eigenaar van BrinkOmegaVanAndel -dat fulfilment verzorgt voor een rijke schakering van bedrijven. ‘Ik had in die eerste coronamaanden ook wel even pijn in mijn buik en denk dat in die periode bij ieder bedrijf de vraag opkwam welke koers er gevaren moest worden. Wij trokken al snel de stoute schoenen aan, werden totaaleigenaar van BrinkOmegaVanAndel, integreerde die activiteit in ons pand in Houten en besloten tot investeringen in diverse machines, de routing, een upgrade van het interieur en nieuwe namen. Omdat beide marktsegmenten een eigen benadering kennen houden we 2 namen. De eerste is nu kort BrinkOmega en de tweede is KlaverOmega geworden.’

Investeringen

Qua machines is er geïnvesteerd in printapparatuur om tijdens het nabewerkingsproces actiecodes en adresgegevens in te printen, een machine voor de Z-cards om sneller naar verschillende maten om te stellen, een extra sluitzegelmachine voor de direct mail-activiteiten en 2 ‘koordjes-aanbreng-machines. ‘Allemaal om bijzondere unieke producten te kunnen maken. Voor een aantal producten ontwikkelen we speciale ‘productsites’, zoals voor de bekende Z-cards en de site ‘KoordjeKnopen’ voor veel gevraagde ‘hangtags’ waarmee je bijvoorbeeld een miniboekje aan een fles kan hangen of voor labels met een elastiekje om op kledingstukken aan te brengen.’

Synergie

De integratie van de 2 ondernemingen werpt zijn vruchten af. Fulfilmentklanten worden nu nadrukkelijker geholpen als ze behoefte hebben aan printmanagement. En de onderneming koos er voor om uit te breiden naar webshop fulfilment -inpakken, verpakken en verzenden-. De fulfilment-activiteit groeide in een jaar tijd van 6 naar 14 man. ‘Andersom heeft het ook een positief effect. Je hebt nu vanuit 1 kantoor zicht op het geheel. Die synergie pakt intern goed uit, maar ook voor klanten voorziet dit gecombineerde aanbod in een behoefte.’ BrinkOmega groeit -mede dankzij een stevige groei in het vouwen van bijsluiters-, maar ook doordat klanten nu ook fulfilment toevoegen.’

Dit is de nieuwe huisstijl van de bedrijven van Remco de Klaver. Zowel de overname van aandelen van het fulfilmentbedrijf, als de integratie van de activiteiten in één pand en de naam- en huisstijlwijzigingen gebeurde allemaal in coronatijd.

Passie

‘In zulke extreme situaties als tijdens corona kijken mensen naar jou, intern en extern. Op het moment dat je een duidelijke koers uitzet met een stip op de horizon en vertrouwen in je aanbod uitstraalt, heeft dat zijn weerslag. Je krijgt weer energie in het bedrijf. Wij groeiden bij BrinkOmega van 25 naar 30 mensen. Die club mensen vormt de kracht van dit bedrijf. Je merkt de passie. Die betrokkenheid en het vakmanschap gaf ook in die coronaperiode veel positieve energie. Ik merk de laatste tijd steeds vaker dat opdrachtgevers graag zaken doen met het bedrijf dat het product ook daadwerkelijk zelf maakt. Dat geeft vertrouwen, een leuke ontwikkeling.’

Remco Klaver Brink Omega
Foto ; Pim Ras
Remco de Klaver tussen zijn commerciële teamleden v.l.n.r. staand: Edwin Wolffers, Michelle Terpoorten, Roland van Andel en Jules ter Horst; zittend: Remco de Klaver, Geertje van Duijsen en Muriel Malhomme.

Papier trigger naar digitaal

Over direct mail zegt De Klaver: ‘Digitaal kan niet zonder papier en papier kan niet zonder digitaal. De ontvangst van een fysiek product is vaak de trigger naar digitaal. Veel van de marketeers bij onze klanten zien dat de responsopwekkende werking van een mailing belangrijk is in de mediamix. Veel mensen worden overstelpt met alleen vluchtige digitale informatie. Direct mail vraagt 5 tot 10 seconden aandacht, terwijl een digitale boodschap nog geen 3 seconden de aandacht vasthoudt. Die marketeers realiseren zich dat er een eerste trigger nodig is. Papier biedt die andere ervaring; je ziet, ruikt en voelt het product, je legt het even opzij, je bewaart het en geeft het door aan een huisgenoot. Maar het moet wel opvallen. Daarvoor hebben wij de middelen. De complexe nabewerking van drukwerk biedt ons bestaansrecht. Zeker bij direct mail is dat heel belangrijk. Direct mail moet een cadeautje blijven. Ik verwacht dat drukwerk steeds waardevoller wordt. Vandaar dat we er flink in investeren.’

Lees meer

Dit artikel komt uit ons vakblad, dat boordevol diepgaande artikelen en uitgebreide interviews staat. Wil je dit ook lezen? Neem dan een proefabonnement. Je ontvangt drie nummers voor maar € 15,-. Het proefabonnement loopt automatisch af, dus je zit nergens aan vast.

Neem een proefabonnement