Abonneren  Inloggen

Mooi verpakte verpakkingsspecial

14 december 2021

De PRINTmatters-editie die deze week bij de lezers op de mat valt staat weer boordevol inspirerende artikelen. Een flink aantal van de 100 pagina’s gaat over innovaties in verpakkingsdruk. Hieronder: een niet volledige schets van de inhoud.

Veredeling op de cover door Silkscreen

De digitalisering speelt een steeds grotere rol in de verpakkingsdrukkerijen. Daarover vertelt Alexandre Pauchard, hoofd R&D bij BOBST. Dan gaat het niet specifiek over digitaal drukken, maar juist gedefinieerd als het gebruik van digitale technologieën om een bedrijfsmodel te veranderen en nieuwe waarde toevoegende kansen te bieden. In een ander artikel vertelt Peter Wijnands van Compri hoe optimaliseren van automatisering er voor zorgt dat je meer verpakkingen kan produceren met hetzelfde machinepark.

Diep- en blikdruk

En je kon er op wachten: er is nu een heuse webshop voor bedrukte verpakkingsproducten: Packaging Rebels. Volgens oprichter Leanne Pieters verbindt het platform de creatieven en marketeers met de techniek. Ook besteedt de redactie aandacht aan technieken als diepdruk en het bedrukken van blik, zoals bij Metaprint in Heerenveen. Zalpak, onderdeel van de Hubrergtse Group, verhuisde en groeit dankzij een eigen vinding. De Belgische Van De Velde Packaging groep vertelt over de groei en het belang van één prepress-softwaretaal in alle vestigingen in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Polen en Turkije. De Budelse kiest in de verpakkingsdrukwereld expliciet voor healthcare verpakkingen met veel werk in kleine oplagen.

‘Nu nog ruik je de brandlucht’

Een ramp. Op tweede Paasdag stond de vestiging SchuttersMGZ in Hasselt in de fik. PRINTmatters bezocht de grote drukkerij in november. In de hal waar de brand het hevigst toesloeg ruik je de brandlucht nog. Verder draait alles met nieuwe persen en werd zelfs extra geïnvesteerd in nabewerkingsapparatuur.

Toekomst van de grafische industrie

De veranderende wereld, met tekorten aan vakmensen en de roep om duurzaamheid vraagt het nodige van grafische ondernemers. Een uitgebreid beschouwend artikel met de kop ‘Wat staat grafische bedrijven te wachten’ biedt een toekomstschets, waarin de vraag aan de orde komt of veranderen van bedrijfscultuur de oplossing is.

Glitters

En last but not least: deze eindejaarseditie sluit mooi aan bij de geschenkenmaand, want dankzij de veredeling van Silkscreen schittert het omslag je tegemoet. Op de nieuwe screenfoilmachine bracht het bedrijf met behulp van zeefdruktechniek 3 bewerkingen in ‘spot’ aan. Als eerste op het blauw een soort carbonachtige uitstraling. De afgebeelde papieren tas kreeg tekst in goudfolie. En als derde bewerking brachten de zeefdrukkers uit Heerhugowaard rode glitterlak aan.

Ook ontvangen? Vraag dan een proefabonnement aan

Proefabonnement aanvragen